Podium Fastigheter AB

Utvecklar och förvaltar fastigheter

  • Våra fastigheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Gammelmoran
  • Lediga lägenheter
  • Intresseanmälan
  • Felanmälan
  • Hitta hit
  • Om Lidingö
  • För hyresgäster
Nedan har vi samlat svaren på en del vanliga frågor som kan uppstå. Klicka på rubriken för att läsa informationen.

Andrahandsuthyrning

Andrahandsuthyrning

Uthyrning av din lägenhet i andra hand är tillåtet om hyresgästen har beaktansvärda skäl. Exempel på sådana är vid sjukdom, studier eller tillfälligt arbete på annan ort, separation, ”provbo” med en framtida sambo eller särskilda familjeförhållanden. Detta ska kunna styrkas med intyg eller liknande. Andrahandsuthyrning av din lägenhet är alltid på förhand tidsbestämd och måste godkännas av hyresvärden. Under andrahandsuthyrningen är du som hyresgäst ansvarig för lägenheten, hyresbetalningen och andra ärenden. Kontakta oss om du vill veta mer eller vill ansöka om att hyra ut din lägenhet i andra hand.

Avfall

Avfall

Hushållssopor såsom matavfall, hushållspapper, kuvert, dammsugarpåsar, blöjor och liknande, brännbara sopor ska förpackas i ordentligt hopknutna, lagom stora påsar och slängas i för ändamålet avsedda kärl. Tidningar och övrigt returpapper slängs i särskilda kärl för pappersåtervinning. OBS! Ej kuvert, kartong eller wellpapp. Övrigt avfall, såsom plast- och pappersförpackningar, glas, metall, wellpapp och miljöfarligt avfall sorteras och slängs i uppmärkt kärl i våra återvinningsrum eller vid någon av de kommunala returstationerna/återvinningscentralerna.

Autogiro

Autogiro

Vi vill att det ska vara enkelt att vara hyresgäst hos oss. Därför använder vi Autogiro för inbetalning av hyra. Autogirotjänsten ser till att dina hyresbetalningar till oss utförs automatiskt på förfallodagen. Det enda du behöver göra är att se till att det finns pengar på ditt konto på förfallodagen. Autogiro är en trygg och säker tjänst, inga pengar dras från kontot utan att du vet om det. I god tid i förväg får du besked om hur mycket som kommer att dras från ditt bankkonto och vilka datum dragningarna sker. Du kan alltid stoppa en betalning om något inte stämmer. Du behöver alltså inte oroa dig för du ska glömma eller på annat sätt missa att betala din hyra. Du slipper knappa in OCR-nummer eller fylla i blanketter varje gång du ska betala. I stället ser vi till att betalningen alltid utförs på rätt dag. Varken för tidigt eller för sent. Kontakta oss om du vill anmäla dig för autogirobetalning av din hyra.

Badkar

Badkar

Vissa av våra lägenheter är utrustade med badkar. När du rengör karet, tänk på att inte använda den sträva delen av tvättsvamp/scotch brite, då detta mattar av emaljens yta och gör att smuts fastnar lättare. Med jämna mellanrum bör avrinningen kontrolleras och erforderlig rengöring av rör och golvbrunn bör ombesörjas.

Om du önskar ta bort ditt badkar, kan du kontakta oss så hjälper vi till. Gäller endast löst placerade badkar.

Balkong

Balkong

Hyresgästen ansvarar för skötsel och vård av sin balkong. Tänk på att inte skaka mattor eller mata fåglar från din balkong. Det är tillåtet att röka på balkongen men det är inte tillåtet att kasta fimpar från balkongen. Av brandsäkerhetsskäl får grillning på balkong endast ske med elgrill.

Barnvagn

Barnvagn

Barnvagnar får av framkomlighets- och brandsäkerhetsskäl inte parkeras i trapphus utan skall förvaras i lägenheten eller i eventuellt barnvagnsförråd.

Besiktning

Besiktning

I samband med en ut-/inflyttning utförs en besiktning av lägenheten för att bedöma dess skick och avgöra om några krav på ersättning för reparation eller otillräcklig städning skall ställas på den avflyttande hyresgästen. För att undvika onödiga kostnader bör man i god tid innan avflyttning låta reparera eventuella skador som uppstått under ens hyrestid och se till att lägenheten är ordentligt flyttstädad. Reparationer skall vara fackmannamässigt utförda. Kontakta hyresvärden i god tid innan hyrestidens slut för att boka tid för besiktning.

Brand

Brand

Vid brand, ring 112.

Brandvarnare

Brandvarnare

Samtliga lägenheter skall vid inflyttning vara utrustade med fungerande brandvarnare. Hyresgästen ansvarar själv för att batteriet byts under hyrestiden. Saknar du brandvarnare eller om den har gått sönder, kontakta oss så hjälper vi till.

Bredband

Bredband

Fastigheten är ansluten till fibernätet. Hyresgästen ombesörjer själv abonnemang genom Comhem.

Cyklar

Cyklar

Använd de cykelställ eller cykelrum som finns på området. Parkering eller förvaring av cyklar i trapphus är inte tillåtet. Tar du in cykeln i lägenheten så kom ihåg att lägga skydd under däcken, det kan annars uppstå märken i golvbeläggningen som du kan bli ersättningsskyldig för.

Dörröga

Dörröga

Installation av dörröga i lägenhetsdörr kräver godkännande av hyresvärden och skall utföras fackmannamässigt. Kontakta oss om du önskar installera dörröga.

Elabonnemang

Elabonnemang

Kostnad för el ingår inte i hyran. Vid inflyttning anmäler vi dig till elleverantör. Hyresgästen är skyldig att betala för el under hela hyrestiden, inklusive uppsägningstid.

Energi & Miljö

Energi & Miljö

För att spara energi och agera miljövänligt, reglera temperaturen med termostaterna på radiatorerna istället för att vädra bort värmen.
Några andra tips för att spara energi är:
• Vädring av lägenheten bör ske snabbt och med korsdrag.
• Låt tilluftsventilerna vara öppna och oblockerade.
• Rengör ventiler och filter regelbundet.
• Placera inte möbler eller gardiner framför radiatorerna.
• Duscha istället för bada.
• Frosta av kyl och frys regelbundet.
• Var sparsam med rinnande vatten.

Extralås

Extralås

Vill du installera tillhållarlås eller extra lås, kontakta oss så kan vi hjälpa till. Kostnaden för extra låsanordning debiteras hyresgästen och skall lämnas kvar vid avflyttning.

Fastighetsskötaren

Fastighetsskötaren

Våra fastighetsskötare är de som tar hand om fastigheterna, reparerar skador och sköter om gemensamma ytor och utemiljö. För att skötarna ska kunna jobba effektivt, ber vi att felanmälningar görs via formuläret för felanmälan eller per telefon på 08 - 766 00 92.

Felanmälan

Felanmälan

Om någonting har gått sönder eller inte fungerar som det ska, skall detta snarast anmälas till oss genom att fylla i formuläret för felanmälan eller per telefon på 08 - 766 00 92. Akuta fel som inträffar utanför kontorstid ska anmälas till Dygnet Runt Service på 08 - 18 70 00. Tänk på att endast anmäla allvarliga fel till jourtjänsten, sådant som inte kan vänta till nästkommande vardag. Om felet inte är akut kan du komma att bli debiterad för utryckning.

Fest

Fest

Har du planerat att ha fest rekommenderar vi att upplysa dina grannar om detta. Tänk på att hög volym på musik och samtal kan upplevas som störande av kringboende, i synnerhet efter kl 22, så kom ihåg att visa dina grannar hänsyn. Som hyresgäst ansvarar du för dina gästers uppträdande.

Flyttstädning

Flyttstädning

Vid avflyttning ska hela lägenheten och därtill hörande ytor såsom balkong/uteplats, parkeringsplats och förråd vara ordentligt städade. En flyttstädning är en total rengöring av hela lägenheten, på och bakom skåp, garderober, vitvaror, fönster m m. En praktisk checklista medföljer bekräftelsen på din uppsägning. Uppskattningsvis tar en flyttstädning av en normalstor lägenhet 2-3 dagar. Då in- och utflyttning ofta sker samtidigt finns ingen tid till rättelse, varför vi rekommenderar att städningen planeras och utförs noggrant innan besiktningen. Bristande städning debiteras den avflyttande hyresgästen.

Förråd

Förråd

Till din lägenhet hör ett förråd. Tänk på att inte förvara stöldbegärlig egendom i ditt förråd. Vad som räknas som stöldbegärlig egendom kan du läsa om i villkoren för din hemförsäkring. Miljö- eller brandfarliga ämnen får inte förvaras i förråden. Önskar du hyra ett extra förrådsutrymme, kontakta oss.

Golv

Golv

För att undvika onödigt slitage och skador i golv bör du tillse att möbler är försedda med möbeltassar och att du under stolar med hjul har skyddsplast. Behöver du flytta tunga möbler kan det vara en god idé att placera en matta under möbeln för att inte skada golvet vid flytten.
Golvbrunn

Golvbrunn

Golvbrunnen i badrummet skall regelbundet rengöras för att undvika stopp. Märker du att avrinningen går trögt är det dags att rengöra brunnen. Har du fått totalstopp, gör en felanmälan så hjälper vi dig.

Grannar

Grannar

God grannsämja och stämning i området är avgörande för den allmänna trivseln. Visa därför alltid stor hänsyn till övriga boende i fastigheten. Tänk på att iaktta lågmäldhet mellan kl 22:00 – 08:00.

Grillning

Grillning

Grillning på balkong eller uteplats är av brandsäkerhetsskäl inte tillåten annat än med elgrill. Kol- eller gasolgrill kan användas på gemensamma ytor som är belägna en bit bort från byggnaden för att undvika att andra störs av os och rök.

Grovsopor

Grovsopor

Grovsopor, elektriskt och miljöfarligt avfall lämnas på Lidingö kommuns återvinningscentraler. Se Lidingö kommuns hemsida.

Gräsytor

Gräsytor

Dessa ytor är till för allas trevnad. Bilparkering och rastning av hundar är absolut inte tillåten.

Gård

Gård

Gårdsytorna mellan byggnaderna är gemensamma ytor som är till för samtliga hyresgäster. Bilparkering eller rastning av hundar på gårdsytorna är absolut inte tillåten. För skötsel av dessa ytor ansvarar hyresvärden. Som förälder ansvarar du för att samla upp leksaker som dina barn har lämnat på gården.

Hemförsäkring

Hemförsäkring

Inbrott, brand eller översvämning kan drabba vem som helst, när som helst. Det är inte bara din egendom som kan drabbas, du kan i värsta fall bli ersättningsskyldig för reparation eller annan persons egendom om det visar sig att det är oaktsamhet eller vårdslöshet som orsakat skadan. Då är det bra att ha en hemförsäkring. Kontakta ditt försäkringsbolag.

Husdjur

Husdjur

Hundar skall hållas kopplade och under uppsikt på de gemensamma ytorna, rastning av husdjur på gårdsområdet är inte tillåten. Som ägare ansvarar du för ditt husdjur. Mata inte fåglar från balkong eller fönster.

Hyra

Hyra

Hyran skall betalas månadsvis i förskott och vara oss tillhanda senast den sista vardagen före månadsskiftet. Det är viktigt att alltid betala hyran i tid. För att underlätta erbjuder vi betalning med autogiro, kontakta oss för medgivandeblankett. Utebliven hyra medför kostnader i form av inkassoavgifter och ränta samt att du riskerar att hyresrätten förverkas och du kan komma att sägas upp för avflyttning.

Innerdörrar

Innerdörrar

Plockar du bort innerdörrarna i lägenheten, ska de förvaras varsamt, så att de utan åverkan kan återmonteras innan du flyttar.

Inomhusmiljö

Inomhusmiljö

För att säkerställa en god miljö i lägenheten bör frånluftsventiler inte blockeras. Ventilationen kommer då inte att fungera som den ska. Vädring bör ske ordentligt men snabbt, gärna med korsdrag. För bästa effekt från radiatorer, bör du tillse att inga möbler blockerar dessa.

Installationer

Installationer

Det finns möjlighet att installera disk- eller tvättmaskin i många av våra lägenheter. Installationen får endast utföras av fackman och innan de tas i bruk skall installationen kontrolleras av oss. Vi kan hjälpa till med installation av disk- eller tvättmaskin, kontakta oss om du önskar ha hjälp med detta.

Internet

Internet

Fastigheten är ansluten till fibernätet. Hyresgästen ombesörjer själv abonnemang genom Comhem.

Jour

Jour

Om allvarlig skada eller fel uppstår utanför kontorstid och åtgärd inte kan vänta till nästföljande vardag, kontakta Dygnet Runt Service på 08 - 18 70 00.

Kabel-TV

Kabel-TV

TV-kanaler utöver basutbudet kan beställas hos Comhem.

Ljud

Ljud

Tänk på att hålla volymen på TV, musik och samtal på en sansad nivå. Mellan kl 22:00 – 08:00 är det många som vill ha lugn och ro, så tänk extra noga på volymen mellan dessa klockslag. Blir du störd av ljud och oväsen från dina grannar, föreslår vi att du som första åtgärd knackar på och ber grannen att dämpa volymen. Skulle detta inte hjälpa, ber vi dig kontakta oss.

Lås & nycklar

Lås & nycklar

Räcker inte det antal nycklar du kvitterade ut vid inflyttning kan du kontakta oss för ytterligare nycklar. Ytterligare nycklar debiteras hyresgästen. Samtliga nycklar som hör till lägenheten skall vid avflyttning återlämnas oavsett om dessa är anskaffade av hyresgästen eller hyresvärden. Upplåsning vid eventuell utelåsning bekostas av hyresgästen.

Målning & tapetsering

Målning & tapetsering

Vi målar och tapetserar om lägenheterna med skäliga tidsmellanrum. Upplever du att det börjar bli aktuellt med en uppfräschning av väggarna i din lägenhet, kontakta oss.

Ohyra

Ohyra

Har du råkat ut för skadedjur eller ohyra i din lägenhet skall du omgående kontakta oss.

Parabol

Parabol

Montering av parabolantenner på fastigheten är inte tillåten.

Persienner

Persienner

Persienner ingår normalt inte i lägenhetens utrustning. I vissa enstaka fall kan tidigare hyresgäst lämnat kvar persienner. Underhåll och skötsel av sådana är i sådant fall hyresgästens ansvar. Det är inte tillåtet att borra i fönsterkarm eller fönstersmyg för uppsättning av persienner.

Parkering

Parkering

Önskar du hyra parkeringsplats, kontakta oss. Parkeringsytorna är i första hand till för områdets hyresgäster och i andra hand för besökare till våra hyresgäster. Har någon parkerat på din plats, kontakta XXXX. Parkering på andra än för ändamålet avsedda ytor, t ex gårdsytor eller gräsmatta är absolut inte tillåten.

Rengöring

Rengöring

Rengöring

Rökning

Rökning

Långvarig rökning inomhus sätter ofta sina spår genom att tapeter och tak missfärgas och lukten sätter sig i lägenheten. Vi rekommenderar därför att röka på balkong eller uteplats. Tänk på att inte kasta ut dina fimpar på gården. Rökning i gemensamma utrymmen är inte tillåten.

Sandlådor

Sandlådor

Områdets sandlådor och lekplats är till för barn och inte för husdjuren. Katt- och hundägare ansvarar för att deras djur inte använder sandlådorna som toalett. Föräldrar ansvarar för barnens leksaker.

Skadegörelse

Skadegörelse

Klotter och annan skadegörelse på fastigheterna ska snarast möjligt anmälas till hyresvärden. Som hyresgäst ansvarar du för besökande personer i och kring din lägenhet. Skadegörelse i lägenheten kan innebära att hyresrätten förverkas och att du kan komma att sägas upp för avflyttning.

Skötsel

Skötsel

Hyresgästen är enligt hyreslagen skyldig att ”under hyrestiden väl vårda lägenheten med vad därtill hör.” Detta innebär att man som hyresgäst är skyldig att regelbundet rengöra lägenheten och i största möjliga mån förebygga skador eller slitage som kan uppstå på grund av oaktsamhet.

Sopor

Sopor

Hushållssopor såsom matavfall, hushållspapper, kuvert, dammsugarpåsar, blöjor och liknande, brännbara sopor ska förpackas i ordentligt hopknutna, lagom stora påsar och slängas i för ändamålet avsedda kärl. Tidningar och övrigt returpapper slängs i särskilda kärl för pappersåtervinning. OBS Ej kuvert, kartong eller wellpapp. Övrigt avfall, såsom plast- och pappersförpackningar, glas, metall, miljöfarligt avfall och kartong sorteras och slängs i uppmärkt kärl i våra återvinningsrum eller vid någon av de kommunala returstationerna.

Städning

Städning

Här måste det stå någonting rörande städning...

Störning

Störning

Som boende i flerfamiljshus är man skyldig att visa stor hänsyn till kring- boende grannar. Mellan kl 08:00 – 22:00 är det många som vill ha lugn och ro, varför det är extra noga att man håller ljudvolymen på en rimlig nivå. Upplever du att någon granne beter sig störande skall du i första hand prata med grannen. Skulle detta inte hjälpa eller om det är fråga om allvarliga störningar, kontakta polisen.

Tittöga

Tittöga

Installation av tittöga i lägenhetsdörr kräver godkännande av hyresvärden och skall utföras fackmannamässigt.

Trappuppgång

Trappuppgång

Av säkerhetsskäl och för framkomlighet måste trapphusen hållas fria från barnvagnar, cyklar och dylikt. Det är inte tillåtet att mellanförvara soppåsar i trapphusen. Städning av trapphusen ombesörjes av hyresvärden. Tänk på att torka av skorna på mattorna vid entrén för att minska mängden smuts som följer med in.

Trivsel

Trivsel

Att våra hyresgäster trivs med sitt boende, sin lägenhet och området runt omkring är vårt viktigaste mål och avgörande för vår verksamhet. Det ligger i allas intresse att hjälpa till att skapa ett trevligt och tryggt boende. Alla synpunkter på hur vi kan förbättra trivseln i området tas tacksamt emot.

TV

TV

Kabel-TV ingår i samtliga våra lägenheter. Programutbudet skiljer sig åt mellan våra olika områden och vilken leverantör det är skiljer sig också åt. Kontakta oss för ytterligare info.

Tvättstuga

Tvättstuga

Allmän information och regler för tvättstugan finns i tvättstugan.

Uppsägning

Uppsägning

Kontakta oss om du önskar säga upp ditt hyresavtal.

Utelåst

Utelåst

Om du låser dig ute och anlitar hyresvärden eller låssmed får du själv bekosta detta.

Vatten

Vatten

I hyreskostnaden ingår din vattenförbrukning, ur miljösynpunkt bör man dock vara sparsam med att låta vattnet spola. Se även Energi och Miljö.

Vattenskada

Vattenskada

Läckande kranar, blandare och toalettstolar kan i längden leda till vattenskador av större omfattning, varför dessa fel snarast ska anmälas till hyresvärden. Vid allvarligare vattenläckage, såsom trasig disk-/tvättmaskin eller läckande akvarium ska du omgående ringa hyresvärd eller jourtjänst, beroende på tidpunkt.

Ventilation

Ventilation

Huset ventileras med hjälp av central till- och frånluftsfläkt. För att få bästa möjliga ventilation krävs att hyresgästen rengör fläkt och ventilationsdon från damm och fett och håller samtliga ventilationskanaler fria från hinder.

Värme

Värme

Kostnaden för uppvärmning ingår i hyreskostnaden. Upplever du att dina element inte blir tillräckligt varma, kan man motionera eller lufta elementen. Skulle detta inte hjälpa, kontakta oss. Om du upplever att din lägenhet är för varm, justera termostaten på elementen hellre än att vädra ur lägenheten.

Vem kontaktar jag?

Akuta problem under kontorstid kan anmälas per telefon direkt till oss på telefon 08-766 00 92

Vid brand och allvarliga störningar
Ring 112

Fastighetsjour

För avhjälpande av akuta fel efter ordinarie arbetstid kan du kontakta fastighetsjouren. Tänk på att endast anmäla fel som är allvarliga såsom vattenläckage, elfel, totalstopp i avlopp i hela huset med risk för översvämning.

Dygnet-Runt-Service 08 – 18 70 00

 

Intresseanmälan
Felanmälan
Hitta bostad

 +46 (0)8 766 00 92
 info@podium.se

Podium Fastigheter AB
Linnégatan 18
114 47 STOCKHOLM

Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att använda webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies.
Meny
  • Våra fastigheter
  • Intresseanmälan
  • Felanmälan
  • Om oss
  • Kontakta oss