Podium Fastigheter AB

Utvecklar och förvaltar fastigheter

  • Våra fastigheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Bergshamra
  • Lediga lägenheter
  • Lediga lokaler
  • Intresseanmälan
  • Felanmälan
  • Hitta hit
  • Om Bergshamra
  • För hyresgäster
Nedan finner du svar på vanligt förekommande frågor. Klicka på en rubrik för att läsa informationen.

Andrahandsuthyrning

Andrahandsutrhyrning

Uthyrning av din lägenhet i andra hand kan i vissa fall vara tillåtet, till exempel vid sjukdom, studier eller tillfälligt arbete på annan ort, separation, ”provbo” med en framtida sambo eller särskilda familjeförhållanden. Detta ska kunna styrkas med intyg eller liknande. Andrahandsuthyrning av din lägenhet är alltid på förhand tidsbestämd och måste godkännas av hyresvärden. Under andrahandsuthyrningen är du som hyresgäst ansvarig för lägenheten, hyresbetalningen och andra ärenden. Kontakta oss om du vill veta mer eller vill ansöka om att hyra ut din lägenhet i andra hand. Ansökan görs på särskild blankett.

Avfall

Avfall

Hushållssopor såsom matavfall, hushållspapper, kuvert, dammsugarpåsar, blöjor och liknande, brännbara sopor ska förpackas i ordentligt hopknutna, lagom stora påsar och slängas i för ändamålet avsedda kärl. Tidningar och övrigt returpapper slängs i särskilda kärl för pappersåtervinning. OBS Ej kuvert, kartong eller wellpapp, övrigt avfall, såsom plast- och pappersförpackningar, glas, metall, miljöfarligt avfall och kartong sorteras och slängs i uppmärkt kärl i våra återvinningsrum eller vid någon av de kommunala returstationerna.

Autogiro

Autogiro

Vi vill att det ska vara enkelt att vara hyresgäst hos oss. Därför använder vi Autogiro för inbetalning av hyra. Autogirotjänsten ser till att dina hyresbetalningar till oss utförs automatiskt på förfallodagen. Det enda du behöver göra är att se till att det finns pengar på ditt konto. Autogiro är en trygg och säker tjänst, inga pengar dras från kontot utan att du vet om det. I god tid i förväg får du besked om hur mycket som kommer att dras från ditt bankkonto och vilka datum dragningarna sker. Du kan alltid stoppa en betalning om något inte stämmer. Du behöver alltså inte oroa dig för du ska glömma eller på annat sätt missa att betala din hyra. Du slipper knappa in OCR-nummer eller fylla i blanketter varje gång du ska betala. I stället ser vi till att betalningen alltid utförs på rätt dag. Varken för tidigt eller för sent. Kontakta oss om du vill anmäla dig för autogirobetalning av din hyra. Observera att vi måste ha din anmälan senast den 5:e den månad du vill att autogiro ska aktiveras.

Badkar

Badkar

Om du önskar ta bort ditt badkar, kan du kontakta oss så hjälper vi till. Gäller endast löst placerade badkar.

Balkong

Balkong

Hyresgästen ansvarar för skötsel och vård av sin balkong eller uteplats. Tänk på att inte skaka mattor eller mata fåglar från din balkong. Det är tillåtet att röka på balkongen men det är inte tillåtet att kasta fimpar från balkongen.

Barnvagn

Barnvagn

Barnvagnar får inte parkeras i trapphus utan skall förvaras i lägenheten eller i eventuella barnvagnsförråd.

Besiktning

Besiktning

I samband med en utflyttning utförs en besiktning av lägenheten för att bedöma dess skick och avgöra om några krav på ersättning för reparation eller otillräcklig städning skall ställas på den avflyttande hyresgästen. För att undvika onödiga kostnader bör man i god tid innan avflyttning låta reparera de skador som uppstått under ens hyrestid och se till att lägenheten är ordentligt städad. Kontakta hyresvärden i god tid innan hyrestidens slut för att boka tid för besiktning.

Brand

Brand

Vid brand, ring 112

Brandvarnare

Brandvarnare

Samtliga lägenheter skall vid inflyttning vara utrustade med fungerande brandvarnare. Hyresgästen ansvarar själv för att batteriet byts under hyrestiden. Saknar du brandvarnare eller om den har gått sönder, kontakta oss.

Bredband

Bredband

Bredbandsabonnemang ingår inte i hyran. Beställes av leverantör som anvisas av hyresvärden.

Cyklar

Cyklar

Använd de cykelställ eller cykelrum som finns på området. Parkering eller förvaring av cyklar i trapphus är inte tillåtet. Tar du in cykeln i lägenheten så kom ihåg att lägga skydd under däcken. Det kan annars uppstå märken i golvbeläggningen som du kan bli ersättningsskyldig för.

Dörröga

Dörröga

Installation av dörröga i lägenhetsdörr kräver godkännande av hyresvärden och skall utföras fackmannamässigt.

Elabonnemang

Elkabonnemang

Hyresvärden anmäler ändring av abonnent hos elleverantör.

Energi & Miljö

Energi & Miljö

För att spara energi och agera miljövänligt, reglera temperaturen med elementen istället för att vädra bort värmen. Vädra snabbt och med korsdrag. Låt friskluftsventilerna vara öppna. Rengör ventiler och filter regelbundet. Placera inte möbler eller gardiner framför elementen. Duscha istället för bada. Frosta av kyl och frys regelbundet. Var sparsam med rinnande vatten.

Extralås

Extralås

Vill du installera sjutillhållarlås eller extra lås, kontakta oss så kan vi hjälpa till.

Fastighetsskötaren

Extralås

Sköter om fastigheterna, reparerar skador och sköter om gemensamma ytor och utemiljö.

Felanmälan

Felanmälan

Om någonting har gått sönder eller inte fungerar som det ska, skall detta snarast anmälas till oss genom att fylla i formuläret för Felanmälan eller kontakta oss på 08 - 766 00 92

Fest

Fest

Har du planerat att ha fest kan det vara bra att upplysa dina grannar om detta. Tänk på att hög volym på musik och samtal kan upplevas som störande av kringboende, i synnerhet efter kl 22. Som hyresgäst ansvarar du för dina gästers uppträdande.

Flyttstädning

Flyttstädning

Vid avflyttning ska lägenheten och tillhörande ytor såsom balkong/uteplats, parkeringsplats och förråd vara ordentligt städade.

Förråd

Förråd

Tänk på att inte förvara stöldbegärlig egendom i ditt förråd. Vad som är stöldbegärlig egendom kan Du läsa om i villkoren för Din hemförsäkring. Miljö- eller brandfarliga ämnen får inte förvaras i förråden.

Golv

Golv

För att undvika onödigt slitage och skador i golv bör du tillse att möbler är försedda med möbeltassar och att du under stolar med hjul har skyddsplast.
Golvbrunn

Golvbrunn

Man bör rengöra golvbrunnen i badrummet regelbundet för att undvika stopp.

Grannar

Grannar

God grannsämja och stämning i området är viktigt för den allmänna trivseln. Visa därför alltid stor hänsyn till övriga boende i fastigheten. Tänk på att iaktta lågmäldhet mellan kl 22:00 – 08:00.

Grillning

Grillning

Grillning på balkong eller uteplats är inte tillåten.

Grovsopor

Grovsopor

En gång om året, vanligtvis i maj, ställs en grovsopcontainer ut på området. Däremellan hänvisar vi till kommunens avfallsanläggningar.

Gräsytor

Gräsytor

Dessa ytor är till för allas trevnad. Bilparkering och rastning av hundar är absolut inte tillåten.

Gård

Gård

Gårdsytorna mellan byggnaderna är gemensamma ytor som är till för samtliga hyresgäster. Bilparkering eller rastning av hundar på gårdsytorna är absolut inte tillåten. För skötsel av dessa ytor ansvarar hyresvärden. Som förälder ansvarar du för att samla upp leksaker som dina barn har lämnat på gården.

Hemförsäkring

Hemförsäkring

Inbrott, brand eller översvämning kan drabba vem som helst. Du kan t ex bli ersättningsskyldig om ditt akvarium eller din tvättmaskin börjar läcka och vattnet skadar lägenheten eller grannes egendom. Då är det bra att ha en hemförsäkring. Kontakta ditt försäkringsbolag.

Husdjur

Husdjur

Låt inte ditt husdjur störa omgivningen. Hundar skall vara kopplade utomhus. Rastning av husdjur på gårdsområdet är inte tillåten. Som ägare ansvarar du för ditt husdjur. Mata inte fåglar från balkong eller fönster.

Hyra

Hyra

Enligt hyresavtalet skall hyran betalas månadsvis i förskott och vara oss tillhanda senast den sista bankdagen före månadsskiftet. Det är viktigt att alltid betala hyran i tid. För att underlätta erbjuder vi betalning med autogiro, kontakta oss för medgivandeblanketter. Utebliven hyra medför ytterligare kostnader i form av inkassoavgifter och ränta samt att du riskerar att hyresrätten förverkas och du kan komma att sägas upp för avflyttning.

Innerdörrar

Innerdörrar

Plockar du bort innerdörrarna i lägenheten, måste de förvaras varsamt, så att de utan skada kan återmonteras innan du flyttar.

Inomhusmiljö

Inomhusmiljö

Stäng inte eller sätt för till- och frånluftsventiler. Ventilationen kommer då inte att fungera som den ska. Vädra ordenligt men snabbt. Ha fria ytor framför elementen, för bästa uppvärmning.

Installationer

Installationer

Det finns möjlighet att installera disk- eller tvättmaskin i många av våra lägenheter. Installationen får endast utföras av fackman och innan de tas i bruk skall installationen kontrolleras av oss.

Internet

Internet

Internetabonnemang ingår inte i hyran. Beställes av leverantör som anvisas av hyresvärden.

Jour

Jour

Om allvarlig skada eller fel uppstår utanför kontorstid och åtgärd inte kan vänta till nästföljande vardag, kontakta fastighetsjouren. Telefonnummer är olika beroende var du bor. Numret hittar du här.

Kabel-TV

Kabel-TV

Kabel-TV ingår i samtliga våra lägenheter. Programutbudet skiljer sig åt mellan våra olika områden och vilken leverantör det är skiljer sig också åt. Kontakta oss för ytterligare info.

Ljud

Ljud

Tänk på att hålla volymen på TV, musik och samtal på en sansad nivå. Mellan kl 22:00 – 08:00 är det många som vill ha lugn och ro, så tänk extra noga på volymen mellan dessa klockslag. Blir du störd av ljud och oväsen från dina grannar, föreslår vi att du som första åtgärd knackar på och ber grannen att dämpa volymen. Skulle detta inte hjälpa, ber vi dig kontakta oss.

Lås & nycklar

Lås & nycklar

Räcker inte det antal nycklar du kvitterade ut vid inflyttning kan du antingen göra egna kopior eller kontakta oss för ytterligare nycklar. Detta bekostas av hyresgästen. Samtliga nycklar som hör till lägenheten skall vid avflyttning återlämnas oavsett om dessa är anskaffade av hyresgästen eller hyresvärden. Upplåsning vid ev utelåsning bekostas av hyresgästen.

Målning & tapetsering

Målning & tapetsering

Vi målar och tapetserar om lägenheterna med skäliga tidsmellanrum. Upplever du att det börjar bli aktuellt med en uppfräschning av väggarna i din lägenhet, kontakta oss.

Målning & tapetsering

Målning & tapetsering

Vi målar och tapetserar om lägenheterna med skäliga tidsmellanrum. Upplever du att det börjar bli aktuellt med en uppfräschning av väggarna i din lägenhet, kontakta oss.

Ohyra

Ohyra

Har du råkat ut för skadedjur eller ohyra i din lägenhet skall du omgående kontakta Anticimex.

Parabol

Parabol

Montering av parabolantenner på fastigheten är inte tillåten.
Persienner

Persienner

Persienner ingår normalt inte i lägenhetens utrustning. I vissa enstaka fall kan tidigare hyresgäst lämnat kvar persienner. Underhåll och skötsel av sådana är i sådant fall hyresgästens ansvar. Det är inte tillåtet att borra i fönsterkarm eller fönstersmyg för uppsättning av persienner.

Parkering

Parkering

Till de flesta lägenheter hör en parkeringsplats i carport med tillhörande motorvärmaruttag. Önskar du hyra ytterligare parkeringsplats, kontakta oss. Parkeringsytorna är i första hand till för områdets hyresgäster och i andra hand för besökare till våra hyresgäster. Har någon parkerat på din plats, kontakta P-Service på 0771 77 11 00. Parkering på andra än för ändamålet avsedda ytor, t ex gårdsytor eller gräsmatta är absolut inte tillåten.

Rengöring

Rengöring

Till de flesta lägenheter hör en parkeringsplats i carport med tillhörande motorvärmaruttag. Önskar du hyra ytterligare parkeringsplats, kontakta oss. Parkeringsytorna är i första hand till för områdets hyresgäster och i andra hand för besökare till våra hyresgäster. Har någon parkerat på din plats, kontakta P-Service på 0771 77 11 00. Parkering på andra än för ändamålet avsedda ytor, t ex gårdsytor eller gräsmatta är absolut inte tillåten.

Rökning

Rökning

Långvarig rökning inomhus sätter ofta sina spår genom att tapeter och tak missfärgas och lukten sätter sig i lägenheten. Vi rekommenderar därför att röka på balkong eller uteplats. Tänk på att inte kasta ut dina fimpar på gården. Rökning i gemensamma utrymmen är inte tillåten.

Sandlådor

Sandlådor

Områdets sandlådor och lekplats är till för barn och inte för husdjuren. Katt- och hundägare ansvarar för att deras djur inte använder sandlådorna som toalett. Föräldrar ansvarar för barnens leksaker.

Skadegörelse

Skadegörelse

Klotter och annan skadegörelse på fastigheterna ska snarast möjligt anmälas till hyresvärden. Som hyresgäst ansvarar du för besökande personer i och kring din lägenhet. Skadegörelse i lägenheten kan innebära att hyresrätten förverkas och att du kan komma att sägas upp för avflyttning.

Skötsel

Skötsel

Hyresgästen är enligt hyreslagen skyldig att ”under hyrestiden väl vårda lägenheten med vad därtill hör.” Detta innebär att man som hyresgäst är skyldig att regelbundet rengöra lägenheten och i största möjliga mån förebygga skador eller slitage som kan uppstå på grund av oaktsamhet. Se gärna våra tips om hur du rengör och håller lägenheten i gott skick i informationshäftet du fick vid inflyttning.

Sopor

Sopor

Hushållssopor såsom matavfall, hushållspapper, kuvert, dammsugarpåsar, blöjor och liknande, brännbara sopor ska förpackas i ordentligt hopknutna, lagom stora påsar och slängas i för ändamålet avsedda kärl. Tidningar och övrigt returpapper slängs i särskilda kärl för pappersåtervinning. OBS Ej kuvert, kartong eller wellpapp, övrigt avfall, såsom plast- och pappersförpackningar, glas, metall, miljöfarligt avfall och kartong sorteras och slängs i uppmärkt kärl i våra återvinningsrum eller vid någon av de kommunala returstationerna.

Städning

Städning

Här måste det stå någonting rörande städning...

Störning

Störning

Som boende i flerfamiljshus är man skyldig att visa stor hänsyn till kring- boende grannar. Mellan kl 08:00 – 22:00 är det många som vill ha lugn och ro, varför det är extra noga att man håller ljudvolymen på en rimlig nivå. Upplever du att någon granne beter sig störande skall du i första hand prata med grannen. Skulle detta inte hjälpa eller om det är fråga om allvarliga störningar, kontakta polisen.

Tittöga

Tittöga

Installation av tittöga i lägenhetsdörr kräver godkännande av hyresvärden och skall utföras fackmannamässigt.

Trappuppgång

Trappuppgång

Av säkerhetsskäl och för framkomlighet måste trapphusen hållas fria från barnvagnar, cyklar och dylikt. Det är inte tillåtet att mellanförvara soppåsar i trapphusen. Städning av trapphusen ombesörjes av hyresvärden. Tänk på att torka av skorna på mattorna vid entrén för att minska mängden smuts som följer med in.

Trivsel

Trivsel

Att våra hyresgäster trivs med sitt boende, sin lägenhet och området runt omkring är vårt viktigaste mål och avgörande för vår verksamhet. Det ligger i allas intresse att hjälpa till att skapa ett trevligt och tryggt boende. Alla synpunkter på hur vi kan förbättra trivseln i området tas tacksamt emot.

TV

TV

Kabel-TV ingår i samtliga våra lägenheter. Programutbudet skiljer sig åt mellan våra olika områden och vilken leverantör det är skiljer sig också åt. Kontakta oss för ytterligare info.

Tvättstuga

Tvättstuga

Allmän information och regler för tvättstugan finns i tvättstugan.

Uppsägning

Uppsägning

Kontakta oss om du önskar säga upp ditt hyresavtal.

Utelåst

Utelåst

Om du låser dig ute och anlitar hyresvärden eller låssmed får du själv bekosta detta.

Vatten

Vatten

I hyreskostnaden ingår din vattenförbrukning, ur miljösynpunkt bör man dock vara sparsam med att låta vattnet spola. Se även Energi och Miljö.

Vattenskada

Vattenskada

Läckande kranar, blandare och toalettstolar kan i längden leda till vattenskador av större omfattning, varför dessa fel snarast ska anmälas till hyresvärden. Vid allvarligare vattenläckage, såsom trasig disk-/tvättmaskin eller läckande akvarium ska du omgående ringa hyresvärd eller jourtjänst, beroende på tidpunkt.

Ventilation

Ventilation

Huset ventileras med hjälp av central till- och frånluftsfläkt. För att få bästa möjliga ventilation krävs att hyresgästen rengör fläkt och ventilationsdon från damm och fett och håller samtliga ventilationskanaler fria från hinder.

Värme

Värme

Kostnaden för uppvärmning ingår i hyreskostnaden. Upplever du att dina element inte blir tillräckligt varma, kan man motionera eller lufta elementen. Skulle detta inte hjälpa, kontakta oss. Om du upplever att din lägenhet är för varm, justera termostaten på elementen hellre än att vädra ur lägenheten.

Vem kontaktar jag?

Akuta problem under kontorstid kan anmälas per telefon direkt till oss på 073-519 99 00 eller 08-766 00 92.

Vid brand och allvarliga störningar
Ring 112

Fastighetsjour

För avhjälpande av akuta fel efter ordinarie arbetstid kan du kontakta fastighetsjouren. Tänk på att endast anmäla fel som är allvarliga såsom vattenläckage, elfel, totalstopp i avlopp i hela huset med risk för översvämning.

Fastighetsjour Relita 0176-149 00 eller 0771 – 103 500

 

Intresseanmälan
Felanmälan
Hitta bostad

 +46 (0)8 766 00 92
 info@podium.se

Podium Fastigheter AB
Linnégatan 18
114 47 STOCKHOLM

Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att använda webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies.
Meny
  • Våra fastigheter
  • Intresseanmälan
  • Felanmälan
  • Om oss
  • Kontakta oss